“SEDAP TAK SEMESTINYA MASIN” – STRATEGI KURANGKAN GARAM

KOTA BHARU, KELANTAN, 12 September 2019 – Pengambilan garam atau dikenali ‘sodium chloride’ yang berlebihan akan meningkatkan risiko penyakit tekanan darah tinggi, strok, jantung dan komplikasi buah pinggang.

Menurut Pensyarah Program Pemakanan dan Dietetik, Pusat Pengajian Sains Kesihatan (PPSK), Universiti Sains Malaysia (USM), Nur-Fazimah Sahran, purata pengambilan garam dalam kalangan rakyat di Malaysia adalah sebanyak 3.4 gram sodium sehari bersamaan dengan 1.7 kali ganda daripada saranan keperluan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) dan saranan dua gram sodium pengambilan daripada Nutrien Malaysia (RNI).

Nur Fazimah Sahran.jpg

“Pengambilan diet rendah garam adalah menjadi salah satu pelan pemakanan yang penting bagi mencegah dan mengawal penyakit terutama darah tinggi," ujarnya.

Nur-Fazimah yang ditemubual dalam rancangan Sembang Sihat di Radio Kelantan FM berkata, kanak-kanak di bawah usia satu tahun tidak dibenarkan menambah garam di dalam makanan mereka seperti bubur, puri dan lain-lain kerana bahan-bahan tesebut telah mempunyai garam semulajadi.

“Pemilihan makanan segar lebih baik berbanding makanan yang diproses, ini kerana makanan yang diproses mempunyai garam lebih tinggi selain boleh didapati dalam penambah rasa dan makanan dalam tin.

“Garam akan diambil dalam jumlah yang lebih tinggi apabila seseorang itu mengambil makanan yang diproses seperti makanan dalam tin, kicap, sos, ikan masin, ikan bilis, bebola ikan, bebola daging, bebola udang, makanan sejuk beku, daging proses seperti burger, nugget, sosej, kerepek dan sebagainya,” jelasnya lagi.

Nur-Fazimah berkata, pilih makanan secara sihat dengan memeriksa label makanan adalah antara cara lain untuk mengetahui dan membandingkan tahap sodium

dalam makanan sebelum membeli makanan dan beransur-ansur kurangkan garam dalam resipi kegemaran.

“Garam dan bahan penambah rasa boleh digantikan dengan perisa semula jadi seperti herba, jus limau dan rempah-ratus.

“Selain itu juga, tiada istilah ‘garam sihat’ kerana kebanyakan­nya mempunyai kandungan sodium yang sama. Ramai yang fikir sodium hanya terdapat dalam garam tapi sodium boleh datang dalam bentuk yang lain,” katanya.

Jelas Nur-Fazimah lagi, makan buah-buahan secara kerap dapat membantu menurunkan tekanan darah kerana buah-buahan kaya dengan garam galian kalium atau potassium semulajadi.

“Orang ramai dinasihatkan untuk makan lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan segar serta kurangkan makanan yang diproses dan kerap makan di rumah serta membawa makanan yang dimasak di rumah ke tempat kerja,” katanya.

Teks/Foto : Anawiah Abdul Aziz

doctor di radio

infomedic usmkk

SIPC

Hubungi Kami

Pusat Media Dan Perhubungan Awam
Kampus Kesihatan,
Universiti Sains Malaysia,
16150 Kubang Kerian
Kota Bharu, Kelantan
 
Tel. : +609-7673000
Faks : +609-7671060

Pautan Kerajaan

 
 

Penafian

Universiti Sains Malaysia tidak bertanggungjawab ke atas apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman web ini.

Keselamatan Dan Dasar Privasi

  • Kemaskini: 25 Oktober 2020.

 

© 2019 Pusat Media Dan Perhubungan Awam. Universiti Sains Malaysia, Kampus Kesihatan. Hak Cipta Terpelihara.